ZORG-beleid van onze school

 

Wat is SES ?

Wat bepaalt ons zorgbeleid?

 

Het SES-beleid baseert zich op sociaal-economische status van de gezinnen van de kleuters.

Dit zorgt ervoor dat alle kleuters dezelfde mogelijkheden krijgen. Het gaat uitsluiting, sociale scheiding en discriminatie tegen.

Bij SES wordt gekeken naar de volgende criteria:

  • de thuistaal is niet het Nederlands
  • het opleidingsniveau van moeder
  • het verkrijgen van een schooltoelage

Met de extra lestijden SES proberen we een plan op te maken en regelmatig bij te werken. Dit noemen we ons zorgplan.

De zorgkleuters optimale ontwikkelingskansen geven is voor ons erg belangrijk.

Miech Donders, An Fincken en Nathalie Dirx vormen het zorgteam.

Ze overleggen met de leidsters, werken op maat van de kleuters en werken aan een teamgerichte visie.

Samen werken we acties uit om zoveel mogelijk kleuters gelijke onderwijskansen te bieden.

Onze aandacht gaat voornamelijk naar het begeleiden van kleuters met leer- en ontwikkelingsproblemen.

Op school wordt een kindvolgsysteem uitgewerkt. Hiermee kunnen we moeilijkheden tijdig opsporen.

 

De SES-acties die in de loop van het schooljaar 2017-2018 worden uitgewerkt zijn:

-  speelouders komen meespelen in de klassen van de oudste kleuters

-  het welbevinden en de betrokkenheid van onze kleuters goed inschatten en er gericht op inspelen

-  de ontwikkeling van alle kleuters stimuleren door in te zetten op alle competenties

-  samen een schoolthema uitwerken

-  het aanbod van i-pads: kleuters leren omgaan met educatieve leerspelen

-  vertellen met een verteltheater of Kamishibai

-  verder uitbouwen van onze speel-o-theek: allerlei soorten puzzels, leerspelen, educatieve gezelschapsspelen

-  het uitwerken van experimenteertafels voor de jongste kleuters

-  leerkrachten van lagere school De Boomgaard en kleuterschool De Beverburcht werken samen activiteiten uit

 

Met het CLB (Centrum voor LeerlingBegeleiding) worden specifieke zorgvragen besproken.

Tommy Breuls is onze vaste CLBmedewerker.